چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که ارتش سوریه در آغاز عملیات خود در شهر حلب، کانون درگیری‌ها را به کنترل کامل خود درآورد، سازمان عفو بین‌الملل به طرف‌های درگیر درباره حفظ جان شهروندان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش سوریه در نخستین روز از عملیاتی که از روزهای گذشته خود را آماده آن کرده بود، توانست منطقه صلاح‌الدین - کانون درگیری‌ها در هفته‌های اخیر در شهر حلب - را به کنترل خود درآورد و تروریست‌ها را عقب براند. سیطره کامل ارتش سوریه طی چند ساعت بر این منطقه حساس در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این اعلام کرده بود، هنوز عملیات خود را برای به‌دست گرفتن این منطقه آغاز نکرده و آنچه در این شهر در جریان است، پیش‌عملیاتی بیش نیست.

ارتش سوریه طی روزهای گذشته 20هزار نفر از نیروهای خود را عازم این شهر کرده بود. این درحالی است که بین شش تا هشت هزار نفر از تروریست‌ها مرکب از نیروهای موسوم به ارتش آزاد و شبه نظامیان القاعده به این شهر نفوذ کرده و بیش از یک هزار نفر دیگر هم در حال تلاش برای ورود به این شهر بوده‌اند. خبرگزاری رویترز با اشاره به جمع شدن پست بازرسی ایجاد شده از سوی تروریست‌ها، گزارش داد که مهمات این افراد در حال تمام شدن است. این در حالی است که عبدالباسط سیدا رئیس شورای ملی مخالفان در سفر به منطقه کردستان در شمال عراق تأکید کرده بود ارتش آزاد هرگز از این شهر عقب‌نشینی نخواهد کرد.

همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در حلب، سازمان عفو بین‌الملل به طرف‌های درگیر در شهر حلب درباره حفظ جان شهروندان، هشدار داد.این نهاد بین‌المللی با ابراز نگرانی درباره احتمال نقض حقوق بشر و نقض خطرناک قوانین بین‌الملل در نتیجه استفاده از سلاح‌های سنگین از سوی دولت و تروریست‌ها در مناطق مسکونی در داخل و حومه حلب، افزود: مخالفان مسلح درصورت نادیده گرفتن جان شهروندان، با بازخواست جنایی روبه‌رو خواهد شد.

جنایات جنگی مخالفان مسلح

هشدار سازمان عفو بین‌الملل در حالی صورت می‌گیرد که طی روزهای گذشته شبکه خبری سی‌ان ان از بازداشت 122نفر از شهروندان سوری به‌دست تروریست‌ها در شهر حلب خبر داد که در مدرسه‌ای زندانی شده بودند و درصورت نیاز افراد مسلح به خون، از این افراد خون گرفته می‌شد. خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که ساکنان منطقه اعزاز در حلب تأکید کردند که هر فرد مخالف با گروه‌های مسلح، دست بسته به اماکن زیرزمینی برده می‌شود و تحت شکنجه قرار می‌گیرد.

در منطقه حی‌الباب حلب هم طی روزهای گذشته شهروندان شهر تظاهراتی را علیه تروریست‌ها برگزار کردند که با سرکوب این گروه مواجه شد. اما در تازه‌ترین اینگونه اقدامات، روز گذشته شماری از افراد مسلح با حمله ناگهانی به مجتمعی مسکونی در حومه حمص در مرکز سوریه، 16شهروند را گلوله باران کردند.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، مدیر این مجتمع مسکونی تأکید کرد که افراد مسلح در تیراندازی بی‌هدف 16شهروند را که اغلب علوی و مسیحی بودند، گلوله‌باران کرده و شماری دیگر را زخمی کردند.

هشدار کلینتون درباره اعزام تروریست به سوریه

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا با تأکید بر ضرورت جلوگیری از ورود سوریه به جنگ قومی و مذهبی، تأکید کرد با آنهایی که به نمایندگی از خود شبه‌نظامی یا تروریست به سوریه اعزام می‌کنند، تسامح و تساهلی نخواهد شد.این درحالی است که مقام‌های سوریه تأکید کرده‌اند که در درگیری‌های جاری در کشور، شبه‌نظامیانی از کشورهای عراق، اردن، یمن، عربستان، امارات، لیبی، تونس، مصر، لبنان، کویت و چچن حضور دارند.

کد خبر 180456
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز